Abstrak
Evaluasi Atas Pencapaian Tujuan E-government Pada Pemerintah Daerah Kota Bandung (Evaluation Of The E-governments Goal Achievement In Local Government Of Bandung City)
Nurul Atikoh, Dwita Ayu Rahmadanti, Jarir Al Amjad, Utomo Wicaksono, Yudi Azis
Universitas Padjadjaran
Bahasa Indonesia, Bahasa Inggris
Universitas Padjadjaran
aktivitas manajemen, e-government, evaluasi, Evaluation, management activities
This research was conducted to evaluate the achievement of the goals of e-Government in the city of Bandung. Evaluation seen from the merger of the measuring instrument in the form of the e-Government goals achievement that according to the World Bank Group, namely the presence of interactions, transactions, and the transformation, combine with the management functions with four key activities consisting of finance, marketing, operations, and human resources. Methods of analysis used in this study is a qualitative approach through analysis of descriptive data that compares the actual conditions with which it should be. The results showed that the implementation of the goals of e-Government in Bandung City Government is at the phase of the transaction.
Penelitian ini dilakukan untuk mengevaluasi pencapaian tujuan e-Government di Pemerintah Kota Bandung. Evaluasi dilihat dari penggabungan alat ukur berupa indikator pencapaian tujuan e-Government menurut World Bank Group, yaitu kehadiran, interaksi, transaksi, dan transformasi, serta dikombinasikan dengan fungsi-fungsi manajemen berupa aktivitas keuangan, pemasaran, operasional, dan sumber daya manusia. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif melalui analisis data deskriptif yang membandingkan kondisi aktual dengan yang seharusnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi tujuan e-Government di Pemerintah Kota Bandung berada pada fase transaksi.